کد خبر: 187457020
تاریخ انتشار: سه شنبه 26 تير 1397
خانه » سایت های خبری » وارث » نمی دانیم فتوای مجتهدمان تغییر کرده یا خیر؛ چه کنیم؟
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

اگر مقلد نمی داند که آیا فتوای مجتهد عوض شده یا خیر؟ مشهور مراجع عظام می فرمایند: تا انسان یقین نکند که ...

به گزارش چی 24 به نقل از وارث:
وارث:مسئله تقلید از مباحث مهم برای شیعیان است که از سال های گذشته تاکنون، اشکالات و شبهاتی پیرامون این موضوع مطرح شده؛ به همین منظور در شماره های متعدد، نکاتی خلاصه و مفید پیرامون این بحث ارائه خواهیم داد.

«تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است مى‌ تواند به آنچه در رساله نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده، جستجو لازم نيست».  ( توضيح المسائل امام خمینی(ره)/ مسأله 6)

تقليد عبارت است از تطبيق عمل بر رأي و نظر مجتهد جامع الشرائط؛ حال اگر مقلد يقين پيدا كند كه فتواي مجتهد عوض شده به اين فتواي جديد عمل مي كند؛ زيرا ديگر مجتهد رأي و نظري ندارد تا مقلد بخواهد به آن عمل كند و اگر بخواهد بر همان فتواي سابق عمل كند، ديگر نمي شود گفت كه او مراجعه به عالم نموده است (مدارك العروة (للإشتهاردي)؛ ج‌1، ص: 159)؛ چراكه در صورت تعارض بين دو حكم به آن حكمي كه متأخر بيان شده است بايد عمل كرد و حكمِ لاحق و متأخر ، ناسخِ حكمِ سابق مي باشد؛ لذا در روايتي چنين آمده است كه يكى از اصحاب گويد: امام صادق (عليه السلام) به من فرمود:

أَ رَأَيْتَكَ لَوْ حَدَّثْتُكَ بِحَدِيثٍ الْعَامَ- ثُمَّ جِئْتَنِي مِنْ قَابِلٍ فَحَدَّثْتُكَ بِخِلَافِهِ- بِأَيِّهِمَا كُنْتَ تَأْخُذُ قَالَ كُنْتُ آخُذُ بِالْأَخِيرِ- فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ/ بگو بدانم اگر امسال حديثى به تو گفتم و سال آينده آمدى و به خلاف آن به تو حديثى گفتم، به كدام عمل كنى؟ گويد: گفتم: به أخير عمل كنم، فرمود: خدايت رحمت كند. (وسائل الشيعة؛ ج‌27، ص: 109)

و اگر مقلد نمي داند كه آيا فتواي مجتهد عوض شده يا خير؟ مشهور مراجع عظام مي فرمايند: تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است مى‌ تواند به آن چه در رساله نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده، جستجو لازم نيست.

مرحوم آيه الله سيد كاظم يزدي عليه الرحمه در العروه الوثقي اين مسئله را چنين بيان مي فرمايد:

مسأله: إذا شك في موت المجتهد أو في تبدل رأيه ‌أو عروض ما يوجب عدم جواز تقليده يجوز له البقاء إلى أن يتبين الحال‌ (العروة الوثقى ج‌1، ص: 14‌)/ اگر انسان  در يكي از اين موارد سه گانه ذيل شك كرد به تقليد  خود ادامه دهد؛ مگر اينكه معلوم گردد:

در زنده بودن يا مرگ مجتهد
در تغيير فتواي مجتهد
در از بين رفتن شرايطي كه بايد مجتهد داشته باشد ( مثلا عدالت)
دليل اين فتوا اصل يا قاعده استصحاب است يعني «ابقاء ما كان» يعني باقي گذاردن بر حالت سابقه؛ چراكه امام عليه السلام به زراره فرمود: «لَا تَنْقُضِ‏ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ وَ إِنَّمَا تَنْقُضُهُ بِيَقِينٍ آخَرَ » (وسائل الشيعة ؛ ج‏1 ؛ ص245) دايره پايبندي به علم و يقين دائمي است مگر آنكه يقين جديدي به وجود آيد كه در اين صورت بايد به  اين يقين پايبند بود  لذا امام عليه السلام فرمود: «اي زراره هيچگاه يقينت را به خاطر شكي كه بر تو عارض شده نشكن».

بنابراين اگر شك و احتمال بدهيم كه فتواي مرجع تقليدمان تغيير كرده بايد به همانچه در گذشته فتوا داده و در رساله و يا استفتائات او آمده بود عمل نماييم .

والحمدلله رب العالمين

گردآوری: حجت الاسلام داود دهقانی

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین